ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: «ΓΙΑΤΙ ΜΠΑΜΠΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΕΜΟΙ;»


Για τους περισσότερους από εμάς που αγαπάμε τις πολεμικές τέχνες και συγκεκριμένα τις ιαπωνικές (αϊκίντο, κέντο, τζούντο, καράτε κτλ.), η μελέτη του εαυτού μας σε σχέση με το περιβάλλον με εργαλείο κάποιο από αυτά τα συστήματα, περνά αργά ή γρήγορα από το ζήτημα «γιατί οι άνθρωποι φτιάχνουν όπλα και πολεμούν μεταξύ τους.» Και αυτή η αναζήτησή συνήθως δεν εντοπίζεται μόνο στον ιαπωνικό ή στον ελληνικό πολιτισμό, ούτε μόνο στην νέα και νεότερη εποχή.


Το ότι μελετάμε πολεμικές τέχνες βέβαια δεν σημαίνει ότι έχουμε και όλες τις απαντήσεις ή μας ικανοποιούν απόλυτα όλες οι θεωρίες περί του γιατί οι άνθρωποι πολεμούν, ειδικά εάν έχουμε ζήσει πόλεμο ή εάν έχουμε ζήσει σε τόπο, την περίοδο που τον χτύπησε πόλεμος. Άλλωστε όλες οι ιαπωνικές πολεμικές τέχνες πια είναι ένα κράμα πολιτισμού και αθλητισμού, που στόχο έχουν να καλλιεργήσουν την ειρήνη και την αρμονία μέσω της άσκησης του νου και του σώματος. Ωστόσο έστω και μέσω αυτής της θεωρητικής σχέσης με την «μάχη», αναμένεται ο ασκούμενος να έρθει σε επαφή με αυτήν την ηρωική και μαζί απάνθρωπη κατάσταση, με στόχο να μάθει να μην επιτίθεται πρώτος ποτέ, αλλά και να είναι έτοιμος πάντα να κάνει κάτι, για να αμυνθεί. 


Έτσι όταν σε ρωτάνε, σχεδόν αιφνιδιαστικά, δύο μικρά παιδιά «γιατί μπαμπά υπάρχουν πόλεμοι;» προφανώς δεν ξέρεις ποια είναι η καταλληλότερη απάντηση που ούτε θα τα «δηλητηριάσει», αλλά ούτε και θα αγνοήσει την πραγματικότητα. Την πραγματικότητα, όχι της Ελβετίας ή της Συρίας, αλλά μια πραγματικότητα σχετική και μαζί απόλυτη του τόπου, του χρόνου, της ιστορίας και της κουλτούρας που μεγαλώνεις αυτά τα παιδιά· και πάντα με το βλέμμα στο μέλλον που θα ήθελες να έχουν. Ένα μέλλον που θα μπορούν ελεύθερα να κάνουν τις επιλογές τους, ακόμα και εάν εσύ σαν γονιός δεν συμφωνείς. «Γιατί υπάρχουν ήρωες! Ήρωες, που παρότι ξέρουν ότι θα πεθάνουν, αντιστέκονται σε αυτούς που θέλουν να τους σκλαβώσουν.» 


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σταθήκαμε αρκετή ώρα στην εντυπωσιακή συλλογή του Πέτρου Σαρόγλου με όπλα διαφόρων ιστορικών περιόδων και πολιτισμών (Ασία, Ευρώπη, Αφρική), αφού οι ήρωες δεν είναι προνόμιο μόνο του τόπου μας.