Ο «ΑΓΝΩΣΤΟΣ» ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ

 


Το κτίριο του Παρθενώνα ηγείται ως το πιο αντιγραμμένο κτίριο στον κόσμο και το όνομά του πριν από τον 4ο αι. π.Χ. μάλλον ήταν απλώς «ο ναός».

Στα μέσα του 6ου αιώνα ο Παρθενώνας είχε ήδη μετατραπεί σε χριστιανική εκκλησία αφιερωμένη αρχικά στην Αγία Σοφία και μετά στην Θεοτόκο την Αθηνιώτισσα. Ο 17ος αιώνας τον βρίσκει ως τζαμί με μιναρέ. Ωστόσο, αυτό το τζαμί μάλλον δεν πληρούσε τα πρότυπα της ισλαμικής θρησκείας και έτσι ο Παρθενώνας δεν έγινε ποτέ κανονικός χώρος λατρείας.

Παρά την ευρέως διαδεδομένη εντύπωση, η πιο καταστροφική περίοδος στην ιστορία του δεν ήταν κατά την έλευση του Χριστιανισμού ή του Ισλάμ, αλλά μεταξύ του 17ου και 19ου αιώνα, όταν άντεξε τους βομβαρδισμούς ως τμήμα του κάστρου της Αθήνας (Ακρόπολη), τους τεμαχισμούς, τις κλοπές και τις προσπάθειες αναστήλωσης με υλικά όπως τσιμέντο και σίδηρος.

Όταν μετατράπηκε σε χριστιανική εκκλησία, ο Παρθενώνας είχε μια νέα «χρυσή εποχή» και έγινε δημοφιλής τόπος προσκυνήματος κατά τη βυζαντινή περίοδο. Ωστόσο, αυτό που προσέλκυε τους πιστούς δεν ήταν κάποια ιερά ή/και θαυματουργά κειμήλια (όπως συνηθιζόταν εκείνη την εποχή), αλλά το ίδιο το κτίριο και το παρελθόν του.

Ανεξαρτήτως από πού προερχόμαστε ή σε ποιον Θεό ή Θεούς πιστεύουμε - και εάν πιστεύουμε, όλοι «μολυνθήκαμε» από τον αρχαίο ελληνικό «ιό», που ονομάζεται δημοκρατία. Και αυτό είναι το αποτέλεσμα του γεγονότος ότι αυτός ο πολιτισμός ήταν ίσως ο μόνος που διαμορφώθηκε για χάρη της ελευθερίας και όχι της κυριαρχίας.

Στρέφοντας την κάμερά προς τον Παρθενώνα, θυμήθηκα ξανά τα λόγια του J. Burckhardt: «Δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από την αρχαιότητα αν δεν γίνουμε ξανά βάρβαροι». Ο Παρθενώνας εξακολουθεί να παραμένει ως το απόλυτο σύμβολο ελευθερίας και δημοκρατίας και συνεχίζει να εκπέμπει αυτά τα ιδανικά στα πέρατα της γης.


1821 στην κυριολεξία


Υπάρχουν κάποιες συμπτώσεις που σε αφήνουν άναυδο/η. Το ήξερες ότι σε νοητή ευθεία, η απόσταση μεταξύ του Παρθενώνα και της κορυφής του Λυκαβηττού είναι χίλια οκτακόσια είκοσι ένα μέτρα; Και όμως έτσι είναι, τουλάχιστον σύμφωνα με την ιστοσελίδα «Εθνικό Κτηματολόγιο & Χαρτογράφηση A.E.»