ΧΕΓΚΕΛ: ΠΡΟΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ
O Έγελος (Χέγκελ) υπήρξε ο τελευταίος στοχαστής και φιλόσοφος της σύγχρονης εποχής που άνοιξε ένα νέο δρόμο (σχολή) σκέψης, αναπτύσσοντας μια φιλοσοφία βασισμένη στην ελευθερία εντός ενός ευρύτερου φιλοσοφικού συστήματος. Καταπιάστηκε με πάρα πολλά θέματα στα οποία έδωσε νέες διαστάσεις (από την ιδιοκτησία μέχρι την ηθική και το κράτος). Ιδεαλιστής και εμπνευσμένος από το χριστιανισμό ασχολήθηκε με τη λογική, τη φύση, τον άνθρωπο και το Θείο με ένα διαλεκτικό σχήμα, βάση του οποίου μετακινούταν από την θέση στην αντίθεση για να επιστρέψει στη πρώτη του θέση, την οποία είχε εμπλουτίσει και απογειώσει.
Εμφανέστατα επηρεασμένη από την αρχαιοελληνική διαλεκτική του Ηράκλειτου, του Ζήνωνα του Ελεάτη και φυσικά του Πλάτωνα κ.α. η μοντέρνα διαλεκτική έχει συνδεθεί άμεσα με την εγελιανή μεθοδολογία. Ο Έγελος υπήρξε μάλλον ο πιο συστηματικός από τους μετά-καντιανούς ιδεαλιστές και μάλιστα θεωρείται ότι ο επονομαζόμενος γερμανικός ιδεαλισμός ουσιαστικά τελείωσε με το θάνατο του. Η επιρροή που άσκησε και οι αντιδράσεις που προκάλεσε ήταν τεράστια από τον Καρλ Μαρξ έως τον Τσαρλς Τέιλορ κ.α.
Στο «Χέγκελ: Πρόλογοι και Εισαγωγές» είναι συγκεντρωμένα τα κείμενα (πρόλογοι και εισαγωγές των έργων του) στα οποία ο Έγελος φέρει την πεμπτουσία αυτών που αναλύει καθώς και του τρόπου (μεθοδολογίας) που τα προσεγγίζει.
ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ:
Η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει το σύνολο των Προλόγων και των Εισαγωγών που προέταξε ο Χέγκελ στις εκδόσεις των έργων του, από το 1807 έως και το 1832. Γνωστοί κυρίως για τις εμβληματικές επιγραμματικές φράσεις που περιέχουν, οι Πρόλογοι αποτελούν πρωτίστως αναντικατάστατα τεκμήρια του τρόπου με τον οποίο ο φιλόσοφος έχει συλλάβει τη βασική αποστολή καθενός από τα έργα του. Όσο για τις Εισαγωγές, αυτές αποτελούν αναπόσπαστα μέρη των έργων στα οποία προτάσσονται: το εγχείρημα της Φαινομενολογίας δύσκολα γίνεται κατανοητό χωρίς τη μεγαλειώδη Εισαγωγή της· η ιδιαιτερότητα της εγελιανής Λογικής δεν αποσαφηνίζεται πουθενά αλλού τόσο καθαρά όσο στην Εισαγωγή στην Επιστήμη της Λογικής· η ανάγκη συγκρότησης της φιλοσοφίας ως καθολικής επιστήμης στο πλαίσιο ενός συστήματος βρίσκει μια διαυγή διατύπωση στην Εισαγωγή της Εγκυκλοπαίδειας· η Φιλοσοφία του δικαίου, τέλος, προϋποθέτει τη διασύνδεση των εννοιών της βούλησης, της ελευθερίας και του δικαίου που εκτίθεται στην Εισαγωγή του έργου.
Η έκδοση παρουσιάζει αυτά τα κείμενα σε μια νέα, έγκυρη, μετάφραση, φιλοδοξώντας να αποτελέσει βασικό έργο υποδομής για την πρόσληψη της εγελιανής φιλοσοφίας στην Ελλάδα, αλλά και ένα είδος «φυσικής» εισαγωγής στο εγελιανό φιλοσοφικό σύμπαν. Τα εκτενή ερμηνευτικά Σχόλια καθοδηγούν τον αναγνώστη στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση των κειμένων, αποβλέποντας στην ερμηνεία των κυριότερων σημείων τους, στην ανάδειξη της συλλογιστικής τους πορείας και στην αποσαφήνιση του νοήματος δυσνόητων χωρίων.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
ΗΡΑΚΛΕΙΟ 2012
Μετάφραση - Ερμηνευτικά σχόλια:
Παναγιώτης Θανασάς
Επιμέλεια:
Βασιλική Σχίζα